2020 vitathatatlanul legnagyobb durranása volt a Google Analytics 4 (GA4) megjelenése. Noha még csak csökkentett funkciókkal, erősen kezdetleges verzióban érhető el az új platform, már most látszik, hogy számos előnye van az előző verzióhoz képest, így érdemes minél előbb beállítani.

Miért állítsunk be akár már holnap egy GA4 fiókot?

Fontos kiemelni, hogy NEM átállásról, vagyis a korábbi verzió GA4-re cseréléséről beszélünk. Jelenleg a javasolt eljárás a kettő együttes alkalmazása, azaz hogy a GA4-ből még hiányzó funkciókat használhassuk a régebbi verzióban (Universal Analytics), viszont az újdonságok akár már holnap rendelkezésünkre álljanak. 

Pontosan miért érdemes ezt tenni?

  1. Jelenleg úgy tűnik, hogy a korábbi Analytics verziók nem lesznek migrálhatók. Egyes metodikai különbségek nem teszik lehetővé, hogy régi analytics fiókunk adatait “átmentsük” az újba. Így, ha nem állítunk be időben GA4 fiókot, nagyon sok historikus adat NEM fog rendelkezésre állni akkor, amikor már végképp szükséges lesz az átállás.
  2. Nagyon sok olyan funkció van, ami az előző fiókban nem elérhető, és már most profitálni tudunk belőle. Ezeket a funkciókat a cikkben még részletezzük.
  3. Ha már van vállalkozásunknak mobilalkalmazása, vagy legalább tervben van egy mobilalkalmazás fejlesztése, úgy hatványozottan fontos az új típusú Analytics. A GA4 legfontosabb újdonsága a mobilalkalmazás és a webes forgalom együttes elemzése.

Ahhoz, hogy teljes legyen a kép, ismerjük meg a GA4 újdonságait!

A Google Analytics 4 újdonságai

A GA4 a korábbi, App+Web típusú Analitycs tulajdonokra épül, ami már a mobilalkalmazások méréséhez alkalmazott adatmodellt használta (és használja a GA4 is).

Már megszokhattuk, hogy a Google nagyvállalati analitikai termékeiből az új funkciók szép lassan leszivárognak a vállalat ingyenes termékeibe is, de a GA4 lényegesen nagyobb lépés egyszerű funkció bővítésnél. Noha rengeteg, újdonságként aposztrofált funkció korábban már elérhető volt a nagyvállalati termékekben (Analytics 360), a GA4 esetében teljes paradigmaváltást figyelhetünk meg, mivel a technológia és felhasználási mód változásai miatt elkerülhetetlen lett az adatmodell váltás. Nézzük meg, pontosan mit is jelent ez!

Munkamenetek és oldalmegtekintések helyett felhasználó és események

Míg korábban Oldalmegtekintés, Munkamenet és Felhasználó szinten volt lehetőségünk forgalmunk elemzésére, a GA4 már csupán Felhasználó és Esemény hatókörben mér. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a fenti hatókörök teljes mértékben eltűntek, csupán egy-egy esemény reprezentálja őket. Ez elsőre visszalépésnek hangzik, azonban a modern felfogás szerint a felhasználói út, az élettartam érték és a perszonalizált marketing szerinti jelentések adják a valós értéket, a GA4 filozófia pedig pont ezeket hivatott kiszolgálni.

Alapértelmezett események és eseményparaméterek

Az egyik fő változás az eseményeket érintette. Amellett, hogy a korábbi Munkamenet és Oldalmegtekintés hatókörök lekerültek az alapértelmezett esemény kategóriába, rengeteg újdonság is megjelent, amelyet korábban csak Google Tag manager segítségével voltunk képesek beállítani. Ilyenek a videólejátszással, oldalon történő kereséssel és görgetéssel kapcsolatos események.

GA4 események

Kikerült viszont a rengeteg félreértésre okot adó, sokszor utálatos Bounce rate (Visszafordulási arány), amely felhasználói hatókörben nem igazán volt értelmezhető.

Szintén újdonság, hogy a korábban megszokott 3 esemény paraméter helyett már 25 különböző esemény paraméter küldhető be. Így akár egy kérdőív beküldése esetén az összes, felhasználó által adott válasz átadható, mint olyan esemény, amely alapján részletesen tudjuk szegmentálni közönségünket. 

Ez hatalmas előrelépés, hiszen a szokásos visszafordulási arány, oldalon töltött átlagos idő helyett sokkal pontosabb képet kapunk egy felhasználó viselkedéséről a görgetési százalék, oldalon való keresés és videólejátszások mérésével. Megfigyelhető, hogy ezek az adatok teljesen koherensek maradnak mobil alkalmazások és weboldalak esetében is.

Adatvizualizáció és riportok

Az Universal Analyticsnél jóval kifinomultabb riportkészítési lehetőségeket kaptunk. Ezek egy része a nagyvállalati Analytics 360-ból szivárgott le, másik része pedig a Google Data Studioból lehet ismerős (tulajdonképpen a kettő egyvelege). Számos vizualizációs módon rengeteg adatot jeleníthetünk meg személyre szabottan. Különösen örömteli, hogy a közösségi sablonok helyett már pár kattintással használható, beépített sablonokat kapunk.

GA4 analysis

Prediktív mutatók

Mindig is szeretted volna tudni, hogy a felhasználó, aki az elmúlt egy hónapban aktív volt, vásárolni fog-e a közeljövőben? Vagy azt, hogy mekkora eséllyel veszíted el az elmúlt 7 napban aktív felhasználót a következő héten? Esetleg azt, hogy mekkora jövőbeni bevételre számíthatsz az elmúlt egy hónapban aktív felhasználóidtól? Erre mind lehetőséged nyílik az új GA4 ben, sőt! Pár kattintással célközönségeket is készíthetsz belőlük.

A prediktív mutatók pontos leírását itt találod.

GA4 prediktív mutatók

Bigquery export

Szeretnéd a forgalmi adataidat könnyedén, strukturált formában egy adatelemző cég, vagy saját magad részére egyszerűen és gyorsan elérhetővé tenni? Ez a funkció korábban csak a nagyvállalati ügyfelek részére volt elérhető, de most már bárki előtt nyitva áll. Illeszd hozzá saját, egyéb forrásból származó adataidat a GA4 adatokhoz, és máris kezdődhet az elemzés!

Kell nekünk a GA4? Mikor kezdjük el használni?

A felsoroltakon kívül rengeteg újdonság található még a GA4-ben, melyek száma folyamatosan növekszik. Az is tagadhatatlan azonban, hogy számos hasznos funkció hiányzik, mint pl. az attribúciós modellezés.

Mindezekkel együtt egészen biztos, hogy érdemes beállítani és minél jobban felkonfigurálni egy GA4 fiókot. Egyrészt azért, mert a korábbi adatok nagy valószínűséggel nem lesznek importálhatóak, másrészt mert a mesterséges intelligencia működéséhez (pl. prediktív mutatók)  nagy mintaszám szükséges. Tehát, ha csak a jövőben kezdjük el megfelelően beállítani, még jó ideig várnunk kell a megfelelő mennyiségű adatra a helyes működéshez.

Ha elakadnál, és egy profi csapat segítségére lenne szükséged, keress minket bátran, segítünk!