A Google 2020. május 28.-án harangozta be legújabb változtatását a felhasználói élményének javítása érdekében, de a tervezett frissítés végül 2021-re csúszik a koronavírus okozta felfordulás miatt. A frissítés egy fontos trendbeli változást is jelent – ezt járjuk most körül.

Oldalélmény – mit jelent ez pontosan?

A Google saját szavaival élve:

The page experience signal measures aspects of how users perceive the experience of interacting with a web page. Optimizing for these factors makes the web more delightful for users across all web browsers and surfaces, and helps sites evolve towards user expectations on mobile. We believe this will contribute to business success on the web as users grow more engaged and can transact with less friction.

Röviden összefoglalva: a céloldallal kapcsolatos felhasználói élmény azt méri, hogy a honlapod mennyire felhasználóbarát.

Miért fontos a jövő évre csúszó Google frissítés?

A Google számára egyre lényegesebb, hogy minőségi, a felhasználók által örömmel használt oldalak jelenjenek meg a keresőkben. Nincs több kiskapuzás a backlinkekkel, és a bonyolult, nehezen navigálható oldalak kora is leáldozott. A legújabb trend a felhasználói élmény.

Ha új bútorról van szó, mindenkinek az Ikea jut eszébe. Mobiltelefon esetén az Apple, Samsung és a Huawei lesznek az elsők – a brand keresések erőteljesen befolyásolják honlapod besorolását. A cégek 95%-a azonban nem rendelkezik olyan erős nevekkel, mint a felsorolt világmárkák, ezért a Google folyton változtat az algoritmuson, hogy a felhasználók által legjobban kedvelt oldalakat jelenítse meg az első helyeken. Bár a márkakeresések növelése is egy bevált módszer arra, hogy jobb helyezést érjünk el, a felhasználói élmény is hasonlóan fontos metrika. 

Minden az oldalakkal kezdődik!

Ha megnézzük a Google eredeti cikkét, látható, hogy az értékelésnél az egész honlap helyett az egyes oldalak minőségét és élményét veszik figyelembe.

Ez nem azt jelenti, hogy a honlapnak ne kellene jó felhasználó élményt nyújtania, de 2021-től az algoritmus oldal-szinten fogja értékelni honlapjaink minőségét. Ha akad néhány olyan oldalad, ahol a felhasználói élmény nem kielégített, de a honlapod nagy része rendben van, akkor nem lenne ésszerű a Google számára, hogy lepontozza a teljes honlapod – főleg, ha az jobb összélményt nyújt a versenytársakénál.

Konklúzió

A felhasználói élmény fontosabb lesz, mint valaha, és ez a trend folytatódni látszik: ha  egy oldalt mindenki szeret használni, akkor azt magas pozícióban akarja majd megjeleníteni a Google. A rosszul összerakott, nehezen navigálható weboldalak azonban hamar el tudnak tűnni a keresőóriás süllyesztőjében, hiszen nem adják meg az elvárt élményt a felhasználók számára.

Komoly előny, hogy ezt a fontos frissítést a Google előre jelezte, így fel tudunk készülni rá. Használjuk ki a lehetőséget!