Több évnyi bizonytalanságnak vetett véget a hír: szép csendben elindult a Google Ads ár-összehasonlító és termékkereső kampánytípusa.
Ebben a cikkben nem azzal foglalkozunk, hogy kell beállítani egy Google Shopping kampányt. Sokkal inkább azzal, pontosan mire kell figyelni a Google Shopping kampányok elindításakor kereskedői szempontból, miért jók a Google Shopping hirdetések, és mit tehet azért egy e-kereskedelmi vállalkozás tulajdonosa, hogy minél eredményesebb kampányokat futtathasson – akár ügynökség segítségével. És persze felmerül a nagy kérdés:
Azon felül, hogy az e-kereskedők nagyobb kontrollal, jobb célzással hirdethetik portékájukat, mit is jelent ez pontosan az e-kereskedelem, mint ágazat – vagy akár a keresőmarketing szakma számára?

Pontosan miért is jók a Google Shopping kampányok?

Röviden: Mert a Google keresési oldalának legelején jelenhetünk meg termékeinkkel. Rossz hír viszont, hogy áraink rögtön összehasonlításra kerülnek a konkurencia által kínált, ugyanolyan termékek áraival. Szerencsére nem csak az ár a döntő tényező – a hirdetésekben megjelenik a szállítási díj, a szállítási idő és egyéb olyan faktorok, amelyek a minőségi szolgáltatások felé billenthetik a mérleg nyelvét.

Nem csak hirdetés – komplett termékkereső és ár-összehasonlító platform

A Google Shopping sokkal többre képes annál, mint a keresési találatok első sorának termékekkel való feltöltése. Komplett, egyedi felületet biztosít a keresési találatoknak, ahol további feltételek alapján szűrhetjük azokat.
Ez a kereskedőket annyiban érinti, hogy kiemelten fontossá vált a részletes termékadatok átadása. Amennyiben valamelyik szűrési feltételhez szükséges adatot nem szinkronizáljuk, úgy máris hátrányba kerültünk. Ezzel részletesen foglalkozunk a továbbiakban.

Miért jobbak a Google Shopping hirdetések a sima szöveges keresési hirdetéseknél?

Mik a hozzáadott értékek egy sima keresési hirdetéssel szemben? Íme a lényeg 4 pontban:

  • Mert releváns keresésekre jelennek meg. A Google csak feltételezett vásárlási szándék esetén mutat shopping hirdetéseket, így nem csúszhatnak be irreleváns találatok tágabb célzású kulcsszavakból.
  • Bizonyítottan jobb minőségű lead-eket generál. A felhasználó vásárlási szándék mellett, minden fontos és releváns információval kiegészítve, esztétikus formában találkozik a hirdetésekkel.
  • Könnyen kezelhető e-commerce centrikus felületet és hirdetési metodikát teremt. A kifejezetten e-commerce üzletágra fejlesztett felépítésnek köszönhetően egyszerűen közölhetünk minden fontos információt a termékről, amelyet strukturáltan, átláthatóan és nehézségek nélkül menedzselhetünk.
  • Hangsúlyosabb jelenléttel rendelkezik. A display és search hirdetések előnyeit ötvözve mutathatjuk meg termékeinket, minden fontos információval kiegészítve, a keresési találatok első sorában.

Mire ügyeljünk Google Shopping kampányok indítása esetén?

Ugyan a termékinformációk feltöltésének leírása nagyon pontos és részletes, azért van pár dolog, amivel tovább javíthatunk hirdetéseink teljesítményén.

  • Ügyeljünk a képek minőségére! Minden termékről a lehető legelőnyösebb képet adjuk meg, a lehető legjobb minőségben. A kép háttere legyen átlátszó vagy fehér, a termék megvilágítása legyen egyenletes. A Google bevallottan előnyben részesíti a jobb minőségű képekkel rendelkező kereskedőket, a silány minőségű képek miatt akár le is tilthatja a kereskedői fiókunkat.
  • Adjuk át pontosan a termék nevét! Triviálisnak tűnik, de ha a felhasználó az XYZ/93B*# verziójú terméket keresi, akkor bizony kötelességünk azt is beleírni a termék nevébe a releváns találatok érdekében.
  • A lehető legtöbb információt adjuk át termékünkről. Rengeteg „opcionálisan” átadható információ van, amely annak ellenére, hogy nem kötelező, nagyon hasznos lehet. Ha például egy 42-es, piros színű férfi Nike cipő is kapható nálunk, akkor adjuk át a színét és méretét is. Így mi lehetünk a legrelevánsabb találat a „42-es férfi Nike piros” keresésre.
  • Pontosan milyen típusú Shopping kampányra van szükségünk?
    Több típusú kampány közül válogathatunk. Az, hogy mikor melyiket érdemes használni, ügynökségi ajánlásra, valamint tesztelésre hagyatkozva eldönthető. Az alábbi lehetőségek állnak rendelkezésre:
    • Smart Shopping kampány – Szélesebb elérést biztosít, teljesen automatizált célzásokkal. A hirdetések megjelennek a Google Display hálózatán, gmailben és YouTube-on, valamint a keresési találatok között is. Ha közönségünk jól definiálható, viszonylag egyedi és kis mennyiségű termékkel rendelkezünk, akkor ez egy jó megoldás lehet.
    • Standard Shopping kampány – Csak keresési hálózaton jelenik meg, viszont nagyobb kontrollunk van a célzási beállítások felett. Amennyiben diverz, sok terméket tartalmazó palettával rendelkezünk, ez lehet a jobb megoldás. Itt fokozottan érdemes figyelni a megfelelő közönségek beállítására, valamint a geo lokációs célzásokra, főleg, ha fizikailag létező bolttal is rendelkezünk.
    • Showcase Shopping hirdetés (Magyarországon még nem elérhető) – Amennyiben bizonyos tulajdonság mentén jól csoportosíthatóak termékeink (kategória, felhasználási terület, élethelyzet stb.) akkor azt a Google rendszerezetten jeleníti meg keresési találatként, egyszerre több terméket bemutatva egy kereskedő alatt. Érdemes figyelni , mikor válik elérhetővé Magyarországon!
  • Ügyelj a promóciós címkék használatára (Magyarországon még nem elérhető) – a keresési eredményekben megjeleníthetők a promóciók: egy „X százalékos kedvezmény”, „ingyenes szállítás” címke rengeteget javíthat a hirdetések hatékonyságán.Google merchant promóciós címkék
  • Dynamic remarketing
    A dinamikus remarketing nem újdonság, de a hirdetések kiszolgálásának módja most egyel bővült. Használjuk merchant centeren keresztül dinamikus remarketing hirdetéseinket, és részletes riportot kapunk a termékek display hálózaton való megjelenéséről.
  • Product ratings
    Magyarországon még nem elérhető, de nagyon hamar követheti a shopping ads bevezetését. A szokásos, 5 csillagos rendszerre építő termékértékelés egy jó kiindulópontot adhat a termékeket kereső felhasználóknak.
  • Local inventory ads
    Fizikai üzlettel rendelkező kereskedők esetében lehetőség van az egyes üzletek árukészletének szinkronizálására. Különösen hasznos ez olyan esetekben, ahol a felhasználó online tájékozódik és offline vásárol. Magyarországon még nem elérhető, de nem árt előre felkészülni.
  • Ellenőrizd Google My Business és Merchant Center oldalad – A Google Merchant Center a termékinformációkon kívül számos egyéb információt tartalmaz vállalkozásunkról. Ilyen pl. a szállítási díjak és körzetek, vagy a logók és kapcsolattartási adatok. Ezen kívül a Merchant Center összeköthető Google My Business fiókunkkal, hogy termékeink (és promócióink!) az üzletünket reprezentáló Google oldalon jelenhessenek meg.Bár a fentiek közül még nagyon sok dolog Magyarországon nem elérhető, a beállításokkal célszerű előre felkészülni, főleg, hogy pár kattintás az egész.

Mit jelent a Google Shopping megjelenése az e-kereskedelmi vállalkozások számára?

A felmerülő új lehetőségek mellett számos nehézséget is felvett a Google Shopping érkezése.
Egyfelől komoly fejtörést okozhat az, hogy csupán az árak összehasonlítása alapján választhat a felhasználó az üzletek közül. Így a saját weboldalba fektetett több száz óra munka kárba vész, hiszen a felhasználó jó pár esetben el sem jut odáig. Ezt a Shopping hirdetéseknél megjelenő bővítmények hivatottak ellensúlyozni, de nyilvánvalóan nem olyan szinten, ahogy egy jól felépített weboldal.
Ez egyben meg is mutatja az e-kereskedelem Google által elképzelt jövőjét – a teljes egészében Google felületen lebonyolított vásárlást. Ezért a legjobb megoldásnak tűnik előre felkészülni és alkalmazkodni a változásokhoz, hiszen a Google elképzelése nem csak terv, hanem már működő megoldás, melyről bővebben itt olvashatsz: Google shopping actions
Másfelől ezzel a megoldással egy újabb blokk került a Google keresési eredmény oldalába az organikus és fizetett szöveges hirdetések elé. Tehát végső soron muszáj lesz mindenkinek használnia, aki az első oldal elején meg szeretne jelenni. Vessünk egy pillantást a Google 2018-as találati oldalára:
Ahogy látható, az e-kereskedőnek nem sok választása maradt, lényegében egy darab fizetett keresési hirdetés jelenik meg az első találati oldalon. Mobilon ez a helyzet még rosszabb.
Tehát vagy beszállunk a játékba, vagy alternatív utakat keresünk. Gyakorlatban mi a kettő keverékét javasoljuk: mindenképpen érdemes Shopping hirdetéseket futtatni, azonban vannak alternatív utak az akvizícióhoz – de erről már egy következő cikkben fogunk bővebben írni.
Összegzésképpen kijelenthető, hogy a Google Shopping magyarországi megjelenése hatalmas jelentőséggel bír. Van, aki gyorsan tud alkalmazkodni és van, aki lemarad, így akár évek óta bebetonozódott erőviszonyok borulhatnak fel.
Te melyiket választod? Ha nem szeretnél lemaradni, vedd fel velünk a kapcsolatot, és segítünk Google Shopping kampányaid optimalizálásában!

PPC árajánlat kérés