Minden, amit a hirlevel sablonokról tudni érdemes 3. rész

A hírlevél – olvasói szempontból – két alapvető egységből áll: a tartalomból, illetve a szerkezetből (hírlevél sablon). Az email tervezés hasonló folyamat, mint a weboldalak tervezése. Az emailnek nem csupán üzenetet kell közvetítenie – igazán sikeres akkor lesz, ha a felhasználói élmény szerves részeként kezeljük.

A jó hírlevél sablon elkészítése során a következő pontokat érdemes figyelembe venni:

1. A feliratkozókat tisztelni kell, nem szabad pocsékolni sem az idejüket sem a figyelmüket.

A postafiókok többnyire zsúfoltak, és nem az adott hírlevél lesz az egyetlen üzenet, ami a felhasználó fiókjába érkezik. Így amikor az üzenetet megkapják, biztosnak kell benne lenned, hogy nem fecsérled az idejüket. Nem érdemes óriási fejléc bannerek és túláradó szöveges köszöntések alá rejteni a valódi mondanivalót. Például a Haystack lent látható hírleveléből rögtön megérti az olvasó, hogy mit kínál majd az oldal, ha a linkre kattint. A szöveg formázása, elhelyezése figyelemfelkeltő és releváns. A lényeg grafikus tartalmak nélkül is érthető.

2. A tervezés során meg kell határozni, hogy milyen célokat/eredményeket várunk egy-egy hírlevéltől.

A hírlevél tervezést ugyanúgy kell megközelíteni, mint a weboldal tervezést. A cselekvésre buzdításoknak és felhívásoknak nagyon egyértelműnek kell lenniük, mint az alábbi üzenetben.

Mindenképp elegendő időt kell szánni arra, hogy a célok pontosan legyenek definiálva. Ezeket részben a kapcsolódó weboldal funkcionalitása határozza meg. Például egy kereskedelmi oldalnál az elsődleges prioritás a vásárlás vagy újravásárlás ösztönzése, míg egy tartalomszolgáltató esetében a weboldalra történő átkattintás, illetve az oldalon eltöltött idő a legfőbb sikerkritérium.

3. Mindig legyen szöveges változata az adott levélnek.

Még manapság is előfordul, hogy emberek régebbi rendszereket használnak levelezésre, vagy a telefonos email kliensük csak szöveges üzeneteket tölt le.  A szöveges változat elkészítése általában minimális energiát igényel. Ha a feliratkozók 2-5%-át érinti ez a probléma, a hatása az eredmények tekintetében már lehet üzletileg releváns.

Nem mindenki tölti le a képeket, ezt mindig figyelembe kell venni

A mobileszközök esetén különösen, de sok munkahelyen is jellemző, hogy a képek letöltése csak külön megerősítés után történhet meg. Emiatt arra kell törekedni, hogy a felhasználók önszántukból töltsék le a képeket is – a tartalomért.  Ehhez viszont elengedhetetlenek azok a szöveges részek, melyek letöltésre „csábítanak”. Az alábbi hírlevél pontosan mutatja, felhasználói szemmel hogyan néz ki ennek az alapszabálynak a figyelmen kívül hagyása.

Bizonyos esetben nem számít, hogy milyen jó a grafikai anyag, illetve a tartalom – a rossz szerkezet még negatív hatással is lehet az elérni kívánt célokra. Milyen szerkezeti elemeknél nem érdemes képet használni?

  • A kritikus tartalmak: főcímek, linkek és cselekvésre buzdítások lehetőleg legyenek mind szövegesen (is) elérhetők.
  • A fejlécbe mindig érdemes szövegesen elhelyezni egy linket, ami a hírlevél webes változatára mutat.
  • Érdemes felhívni a feliratkozók figyelmét, hogy a küldőt adják hozzá a biztonságos feladók listájához.
  • Képek esetében érdemes az „alt” attribútumot relevánsan kitölteni, ezt a legtöbb kliens megjeleníti a le nem töltött képek helyén.
  • A képek magasságát és szélességét ajánlott pontos méretre állítani, így ha nem is töltődnek le, a levél szerkezete egységes marad és nem „esik szét” a tartalom.
  • Tesztelni mindig kell, de érdemes olyan levelezőklienst is belevenni a listába, mely alapértelmezetten nem tölti le a képeket.