Marketing Automatizáció – a használatban

A Marketing Automatizációs modul arra szolgál, hogy automata levélfolyamokat tudjál létrehozni, amelyek folyamatosan kommunikálnak a feliratkozottaiddal a Te későbbi beavatkozásod nélkül is.

Pontosan mit is jelent ez és hogyan kezdj neki?

Amit kezdésképpen fontos megjegyeznünk az az, hogy a Marketing Automatizációban majd olyan leveleket fogsz tudni kiválasztani és beállítani a folyamatodban, amelyeket előtte létrehoztál triggerelt levélként és aktiváltad is őket.

(A triggerelt levelek elkészítésénél a kiküldési logikánál majd mindenféleképpen a „Kiküldés Marketing Automatizáció” opciót válaszd.)

Amint elkezdesz létrehozni egy automatizmust eléd tárul egy nagyobb szerkesztőfelület és egy oldalsó panel, ahonnan majd az egyes elemeket fogod tudni behúzni a szerkesztőfelületre. Amint behúztad az egyes elemeket, kösd össze a kezdő és végpontjukat egy-egy másik elemmel, hogy fel tudjon épülni a levélfolyamatod.
Most pedig nézzük végig az egyes opciókat, amik lehetőséget biztosítanak számodra, hogy létrehozd az automatizmusodat.

Kiindulópontok

Minden automatizmus felépítésénél meg kell adnunk egy kiindulópontot – fontos, hogy ebből csak egy lehet, így alaposan gondoljuk át mi a leginkább megfelelő számunkra -, ezeket a legfelső kis sárga táblázatban találjuk és négy választási lehetőségünk van

Feliratkozás

Egy új kontakt feliratkozásával kezdődik el az automatizmus, viszont fontos megjegyezni, hogy ez a “feliratkozás” csak azokra a kontaktokat jelenti, akik a feliratkozáskor kaptak egy email cím megerősítő levelet, amiben kattintottak is az email címük megerősítésésére. Tehát csak olyan esetekben éri meg használni ezt az opciót, hogyha Dupla Opt-in-t használunk a felhasználók feliratkoztatására.

Kontaktesemény

Ennek használatakor egy kontaktesemény lefutázáshoz kapcsoljuk az automatizmus indulását. (Kontakteseménynek nevezzük azokat az eseményeket, amelyek lefut az egyes kontaktjainknál és azt átadjuk a Maileon számára is, pl.: Feliratkozás, Ajánlatkérés, Vásárlás, stb.) Tökéletes példa Kontaktesemény kiindulópontot választani kosárelhagyáshoz kapcsolódó levélfolyam indítására.

Kontaktszűrőhöz való tartozás

Ennél az opciónál azoknak a kontaktoknak fog elindulni az automatizmus, akik egy meghatározott kontaktszűrőhöz tartoznak. Tehát jelen esetben egy adott feltétel halmazba tartozáshoz kötjük az automatizmus indítását. Ez tökéletes lehet többek között születésnapi köszöntők -, reaktiváló kampányok küldéséhez, illetve abban az esetben is, ha az egyes kontakt adatok mellett nem fut le külön kontaktesemény is.

API hívás

Ez abban az esetben hasznos, ha egy olyan automatizmust szeretnénk elindítani, amihez nincs kapcsolódó adatunk, hogy eseményként kezelhessük azt. Egy API hívás segítségével pedig el tudjuk így indítani a kívánt automatizmust.

Lehetőségek

Miután meghatároztuk automatizmusunk kezdőpontját, a második – kék színű – táblában több opciónk is van a folytatáshoz. Itt tudjuk kiválasztani az automatizmusunk egyes elemeit – mint például: levél kiküldés, várakoztatás, stb. – amelyek majd a levélfolyamunk lényegi részét fogják alkotni

Várakozás időtartamig
Ez az opció az automatizmusban szerpelő lépések közötti várakoztatási időt jelenti. Tehát, ha például az első levelünk után a másodikat csak 2 nappal később szeretnénk kiküldeni, akkor ezt az opciót kell választanunk.

Várakozás dátumig
Hasonlóan az előző opcióhoz, itt is egy várakoztatást tudunk megadni, viszont itt nem egy konkrét időtartamot tudsz megadni, hanem egy dátumot, ameddig várakoztatva lesznek a kontaktok

Várakozás kontakteseményre
Ennél az opciónál egy konkrét kontaktesemény bejöveteléig várakoztathatjuk a kontaktokat. Például beállíthatjuk, hogy addig kapjon csak kosárelhagyással kapcsolatos emlékeztetőt vásárlónk, míg vásárlás nem történik az adott kosárelhagyásból

Várakozás válaszreakcióra
Ez a lehetőség arra szolgál, hogy megvizsgáljuk egy konkrét levél esetében, hogy azt megnyitották-e vagy kattintottak-e benne az egyes kontaktjaink. Ennek hatására pedig egy elágazást tudunk létrehozni, ahol az egyik ágon azok mennek akik megnyitották az adott levelet (vagy kattintottak benne egy meghatározott linkre), a másik ágon pedig akik nem nyitották azt meg.

Kontakt leiratkoztatása
Ennek az elemnél le tudjuk iratkoztatni a kontaktjainkat, ha erre a pontra eljutnak az automatizmusunk folyamán.

Kontakt törlése
Ez az opció hasonló az előző lehetőséghez, viszont itt nem leiratkoztatni tudjuk a kontaktokat, hanem törölni őket az adatbázisunkból.

Kontakt feliratkoztatása feketelistára
Ezt a lehetőséget kell választanunk ha az egyes kontaktjainkat fel szereténk iratkoztatni egy feketelistára. (Feketelista alatt azt a listát értjük, amely azokat a kontaktokat tartalmazza, akik egyik levelünket sem fogják megkapni.)

Kontaktmező módosítása
A kontaktmezők módosítása lehetőség segítségével meg tudjuk változtatni a kontaktjaink egy adott kontaktmezőjében szereplő értékét. Ezt célszerű lehet az ügyféladatok pontosítására használni. Továbbá akkor is hasznos lehet, hogyha egy plusz értéket szeretnénk megadni azoknak a felhasználóinknak, akik épp résztvesznek az automatizmusunkban, hogy erre a későbbiekben rá tudjunk szűrni.

Triggerelt kiküldés
Az egyes lehetőségek között ez az utolsó pont a legfontosabb, ugyanis ezzel az opcióval tudsz behúzni konkrét levelet az automatizmusodba, amelyet majd ki szeretnél küldeni a folyamat során a kontaktjaidnak. (Itt ugye az előre elkészített triggerelt levelek közül tudsz választani.)

Elágazások

Amennyiben el szeretnénk ágaztatni az automatizmusunkat, azaz azt szeretnénk, hogy az egyes kontaktjaink több, különböző ágon tudjanak továbbhaladni, akkor azt itt – a zöld színnel jelzett ikonoknál – tudjuk beállítani

Elágazás kontaktmező alapján

Az első ilyen lehetőség a kontaktmező értéke alapján történő elágazás, ahol az alapján tudjuk több ágra bontani az automatizmusonkat, hogy milyen érték szerepel a kontaktjaink számára az adott kontaktmezőben. Megfelelő példa lehet ennek használatára, ha mondjuk friss feliratkozóinkat szét szeretnénk válogatni és nem szerint küldeni számukra tovább specifikus leveleket. Természetesen a nem szerinti szétbontás csak egy példa, hisz lényegében annyi lehetőségünk van ennek az elágazásnak a használatára, ahány kontaktmező használatban van.

Elágazás kontaktesemény paraméter alapján
Van lehetőségünk kontaktesemény alapján történő elágazásra is. Ez akkor lehet hasznos, ha például az oldalunkon történő vásárlásokat külön kategóriákba szeretnénk osztani – például érték szerint, vagy akár tartalom szerint. Tehát ezután a lehetőség után külön ágon kezelhetjük azokat a kontaktjainkat akik például az “A” kateógriájú terméket vásárolták meg, és külön azokat, akik a “B” kategóriájút rendelték meg.

Véletlenszerű elágazás
A harmadik lehetőség pedig a véletlenszerű elágazás, ami lényegében az A/B teszt alkalmazása automatizmus formájában.

Program vége

Az utolsó, rózsaszín táblázatunkban egyéb csomópontok címszó alatt pedig a záróakkordot találjuk, a program vége funkciót, mely céltól függetlenül minden automatizmus utolsó csomópontja

Program vége

Fontos viszont még elmondanunk, hogy mielőtt úgy hinnénk készen vagyunk, van pár good to know dolog. Ilyen például, hogy az elkészítésben lévő automatizmusba nem lehet két ugyanolyan névvel ellátott elemet beszúrni. Emiatt, ha úgy adódik, hogy alkalmazásunkban többször is használunk egy elemet, érdemes számmal is ellátott elnevezést használni sorrendtől függően. Illetve, ha már egy kész automatizmusunkat szeretnénk módosítani, nem szükséges azt újra elkészítenünk, egy pause gomb benyomása után újra szerkeszthető, módosítható automatizmusunk.

Lássuk mindezt a gyakorlatban!

Hogy gyakorlati példával is bemutathassuk az automatizmusok felépítését, egy feliratkozáshoz kapcsolódó üdvözlő üzenet mechanizmusát hoztunk el példának számodra

Mint láthatjuk kiindulópontnak egy kontaktesemény lett beállítva, ahol az eseményként a “Feliratkozás” lett megadva. Tehát, azoknak fog elindulni ez a folyamat, akik most iratkoztak fel hozzánk.
Amikor egy új e-mail cím iratkozik fel hozzánk egy üdvözlő üzenetet – trigger levelet – kap válaszul, melyben ügyfeleink között köszöntjük.
Eztán következik egy időtartamhoz kötött várakoztatás, ami a példában 1 napos időintervallumra van beállítva, vagyis a feliratkozástól számítva egy napot vár az automatizmusunk.
Ezután kiküldésre kerül a következő üzenet, melyben egy bemutatkozó levelet kap a feliratkozó és ismertetjük vele a cégünket.
Ezután ismét egy 1 napos várakozás következik, ami után már egy olyan levelet kap az ügyfél, ami a legjobb ajánlatainkat tartalmazza, ezzel is vásárlásra ösztönözve feliratkozónkat.
Az utolsó pont pedig már egy végpont, amivel az automatizmus lezárása, a program vége van.

Természetesen a fenti példában bemutatott automatizmus felépítésének több alternatívája is lehetséges, és fontos megjegyeznünk, hogy ez a példa az egyszerűbb logika mentén összeállított automatizmusok közé tartozik.

Kellő átgondoltság és minimális szakértelem segítségével már sokkal komplexebb levélfolyamok összeállítása is lehetséges. Sőt, a Maileon rendszerébe épített Marketing Automatizációs modul megfelelő alkalmazásával a létrehozható levélfolyamok sokrétűségének csupán képzeletünk szabhat határokat.