A kézbesíthetőség nem más, mint az email célba juttatásának művészete. Manapság pedig ez a feladat egyre több kihívás elé állítja az email marketing szakembereket és kiszolgáló rendszereket. A levelezés szolgáltatók (Gmail, Yahoo, Hotmail, stb.) a spamek elleni harc egyik eszközeként megköveteli a feladóktól a hitelesítést, hogy valóban a domain jogos tulajdonosa küldi-e a levelet, a saját IP cím tartományairól. Ezt a tulajdonjogot a domain beállításoknál az SPF rekord (Sender Policy Framework magyarul Kiküldői Irányelvek Keretrendszere) helyes használatával lehet megadni.

Amennyiben a fogadó fél úgy érzékelim – hibás vagy hiányos beállítás esetén – hogy nem a domain tulajdonosa küldött levelet, akkor az adott levelezés a spam mappában landolhat. A Gmail különösen érzékeny erre a beállításra. Hiányzó vagy hibás SPF rekord esetén több mint 50%-kal is visszaeshetnek a megnyitási és kattintási paraméterek.

Az alábbi ábrán egy olyan cég megnyitási és kattintási rátái láthatóak, ahol egy rossz beállítás miatt közel egy hónapig hibás SPF beállításokkal kerültek kiküldésre a kampányok. A grafikonon jól látszik, hogy a hiba diagnosztizálása után visszatértek a mutatók a korábbi szintre.

Hirtelen teljesítmény romlás esetén mindig ellenőrizni kell a domain beállításokat. Ezek nem gyakran változó paraméterek, de hatásuk a rendszer teljesítményére kritikus.

 

Gyakori problémák és megoldásaik

Nincs SPF rekord

Probléma: A levelezés szolgáltatók megkövetelik a hitelesítést. A Google fenntartja a jogot, hogy a hitelesítés nélkül érkező leveleket visszautasítja a rendszere.

Megoldás: Létre kell hozni egy SPF rekordot a domain kezelő rendszerben, amely engedélyezi a leveleket kiküldő szolgáltató számára a domain vagy subdomain használatát. Ehhez technikai segítséget a domain kezelőtől vagy a levélküldő szolgáltatótól lehet kérni.

Az SPF rekord nem tartalmazza a levélküldő szolgáltató IP címeit

Probléma: Az SPF rekord be van állítva, de nem tartalmazza a levélkiküldő szolgáltató IP címét.

Megoldás: Minden olyan domainhez fel kell venni SPF rekordot, amiről a levélküldés történik. Ebbe beletartozik a vállalati domain, a hírlevélküldő szolgáltató és mára a legtöbb cégnél a CRM vagy vállalat irányítási rendszer is, amennyiben értesítéseket és riasztásokat e-mailben is kiküldenek.

Több SPF rekord párhuzamos használata

Probléma: Az SPF szabvány szerint egy domaint egyszer lehet bejegyezni. Amennyiben egy domain többször (akár ellentmondásosan) rögzítésre kerül az a levélfogadó szervereket összezavarhatja. Ezáltal a leveleket úgy fogják kezelni, mintha nem lennének hitelesítve.

Megoldás: Meg kell szüntetni a duplikátumokat, hogy minden domainhez csak egy bejegyzés tartozzon.  A bejegyzésnek egy sorosnak kell lennie v=spf1 kezdéssel a végződése pedig: ~all, -all vagy ?all lehet.

Milyen a helyes SPF bejegyzés?

Egy cégnél, amelyik használ Google Apps-ot, (a példa kedvéért) “megakiküldő email szolgáltatót”, és saját levelezést így néz ki a helyes bejegyzés:

v=spf1 a mx include:_spf.google.com include:megakikuldo.net ~all